Svåraste biten med förberedelserna

2017



Den svåraste biten med förberedelserna inför en ny tvåbent famijemedlem tycker jag är att inte överkonsumera! Allt är så fast i vilken typ av bebis man kommer att få. Någon grej har passar väldigt bra till någon bebis, medan samma grej inte alls passat ået en annan bebis.
 
Men det har vi i alla fall kommit överens med sambon att vi ska försöka att inte överkonsumera. En del saker kommer vi köpa nya som behövs, men också mycket kommer vi köpa begagnat. Det mesta används en så otroligt kort tid, så vi tycker inte det är värt att köpa allt nytt, för pengarna rullar ändå iväg när det är mycket som ska införskaffas! Som tur började vi redan lite smått nu i sommar att köpa de viktigaste o kanske dyraste sakerna för att få inköpen fördelade på en längre tid. Så babyskyddet är inhandlat, en sitter införskaffad, enstaka barnkläder köpta, spjälsäng fixad, skötväskan inhandlad, varm åkpåse köpt, matstol har vi sedan tidigare, amningsfåtöljen fixad, barnrummet påbörjat och barnvagnen blivit beställd och hämtas nästa vecka från Seinäjoki. Men det känns som det är allt för mycket som ännu bör införskaffas och vilken djungel med grejer det är!
 
 
 
 
 
Men då återstår bara resten, och det är den biten som känns lite skrämmande. Hur i hela fridens namn ska man veta vad allt man behöver?  En hel del får man ju faktiskt med moderskapsförpackningen från FPA, vilket tycker jag är en super fin grej vi har i Finland. Men man behöver ju kanske lite mer grejer ändå av praktiska skäl? Blöjor, våtservetter, spytrasor, badbalja (eller badibunk som vi kallar det), tutt, babynest, babygym, skötbord, bärsele, nappflska, leksaker, ombyteskläder inomhus, pyjamas, utekläder, babyvakt m.m
 
På datorn har jag en checklista jag ska öerföra till telefonen så jag får lättare kolla av vad som faktiskt är viktigt. Så antar jag att det blir för mig o sambon att åka på babypryl-jakt efter augusti. Känns lite stressande måste jag säga. Tycker det skulle räcka med att få pynja och på i barnrummet. Vad och hur jag fantiserar om inredningen i de rummet nu när det är målar kommer i ett skilt inlägg.
 
 
 
Moderskapsförpackningen 2017 från FPA
 



Kiva kläder i mammalådan 😍


Sussi

Oj, va spännande med en bebis och allt som ska fixas och köpas 😍 om ni behöver ett litet badkar (från Ikea), så finns de ett här som William växt ur för länge sen.. 😉







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?