Vad har vi kvar?

2017



 En så otroligt fin present (jag) lilla babyn fick av en av mina vänner i veckan! Jag blev så otroligt glad, mitt i prick!
 
 
 
Nu börjar det verkligen närma sig dagen då vi har en skrikande baby i detta hushåll, och som är vår egen baby. Det är verkligen skräckblandad förtjusning!! Igår fick jag nämligen min sista arbetslista på jobbet, det känns helt galet, 4 ynka veckor kvar, sen lämnar jag jobbet för en tid och börjar en helt nytt kapitel i livet igen. Helt galet, HELT GALET. Jag har fortfarande svårt att se mig som mamma. Sambon vet jag kommer bli världens bästa pappa och finnas där och ställa upp får vårt lilla barn, men jag är lite nervös hur jag ska anamma rollen. Man vill ju såklart vara en bra mamma, men jag vill inte heller tappa mig själv. Men det är ju tur vi är två föräldrar så man inte behöver göra det heller, vi hjälps åt och låter varandra få tiden för egna hobbier också. Det känns skönt att veta.
 
Gällande införskaffningen av grejer så är de största grejerna införskaffade. Precis som vi gjorde när vi byggde huset har vi lagt en del planering på hur vi ska göra med införskaffning av tillbehör till babyn. Det känns verkligen skönt att vi började så tidigt att köpa grejer, för nu har vi på det sättet kunnat fördela kostnaderna på flera månader och ta lite i taget. Egentligen skulle vi nog klara av att ta emot barnet fast i morgon utan större panik med tanke på vad vi har i hemmet, men några små saker fattas ännu som kan underlätta vardagen med baby. En del grejer behöver vi såklart inte skaffa före barnet kommer, utan kan fixa efteråt eller vart eftersom.
 
Det som ännu fattas på vår lista är:
  • Babygym
  • Badolja, babyolja osv.
  • Leksaker för de första månaderna
  • Amningssjal. Jag vet att jag inte kommer vara så bekväm att amma hur som helst inför folk så detta är ett måste för mig!!)
  • Haklapp
  • Badibunk/badbalja
  • Bröstvårtsgummi/bröstvårtsskydd (fast det här vet jag inte om man behöver, men många ändå rekommenderat till första tiden)
  • Fler ombyteskläder till barnet. Vi har en ok start med de första månaderna, men inte tillräckligt med ombyte om det är en baby som spyr mycket. Men här tänkte vi att vi köper vart efter vi ser behoven så vi inte köper för mycket då de växer så snabbt ur kläderna.
  • Sänghimmeln skall sys och fixas. Tyget finns men här är jag beroende av min egen mammas expertis, så jag är lite handfallen här och väntar på hjälp för att få sytt den. Jag har nålat och föröskt själv få ihop det, men det var banne mig inte så enkelt som jag trott! Samma sak gäller ombonaden i korgen, tyget införskaffat men ej sytt ännu. Så inom kommande månad hoppas jag få detta fixat!
 
 
 
 
 
Sen är det såklart saker som egentligen inte alls är någon stress med, men jag gärna skulle vilja hinna införskaffa till barnrummet innan babyn kommer, så att man får en mera "nu är det klart"-känsla när man stiger in i rummet. Så de saker som fattas till barnrummet ännu är:
  • Mindre byrå för förvaring och avställnignsyta
  • Lakan och påslakan till barnsängen. Här är jag ganska kräsen, jag vill ha väldigt enkla och mjuka färger, inte för barnsliga eller kraftiga färger. När barnet är äldre får hon besämma, men nu är det jag som gör det, hehe!
  • Taklampa till barnrummet. Här är jag också väldigt kräsen. Här vill jag ha någon som gärna har lite skimrande stenar/"kristaller" som dinglar och mjukar upp rummet.
  • Tavlor till barnrummet, enkel sak att fixa egentligen, bara att beställa och köpa ramar, men inte fått tummen ur ännu.
  • Hyllor till barnrummet. Detta är på gång, nästa gång det blir IKEA köpes detta.
  • Gosedjur/prydnader. Gosedjur hinns köpas men prydnader blir mera klara då vi har byrån och hyllorna så vi ser avd som passar.
 
 
 
 
 
Så som ni märker inga akuta grejer egentligen som fattas. Eftersom vi blivit medlem i Libero-klubben så kommer dessutom badoljorna och det fixas om någon vecka när vi får startpaketet därifrån (helt fantastiskt det finns sådana "hjälpmedel"/startpaket). Men i stora drag är vi redo för att ta emot vår baby vilken dag som helst, mateiellt sätt. Bara att förbereda sig på det mentala planet nu då!
 
Ha en trevlig lördag!! Själv går min helg i arbetets tecken så jag har inga helgplaner, annat än att ta hand om sjuka människor på akuten, men njut ni för min del av helgen också! Kram!
 



Anna

Grattis till att snart få en bebis! Måste bara länka till ett så bra inlägg angående oljor och salvor åt bebisen... eftersom man kan tänka på det i förväg och jag just råkat läsa det själv... http://kakkakaffe.com/2016/september/smorj-inte-bebisen.html
Kram och lycka till med alla förberedelser! 😊


Sofia

Bröstgummin säljs på vcs kafeteria i 3 olika storlekar o billigare än i affären. Så
Om du tycker du behöver så be barnmorskorna kolla ut strl på bb o köp sen med dig hem. Jag har själv alltid fått så ont under första veckorna av amning så skulle jag amma igen så skulle jag smörja i förebyggande syfte med lanolinsalva. Lycka till!







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?