Så kom Lådan med stort L!!

2017



FPA's moderskapsförpackning 
 
 
 
Vi har fått flera stora kassar med nödvändiga babysaker av min ena syster, och idag när FPA's moderskapsförpackning kom känns det som att vi inte behöver så mycket mera, i klädväg i alla fall. Vi har nu så att vi klarar oss när lilltjejen kommer och så tänker vi lite att man får köpa vart efter behovet kommer. Vi har en bra grund, vilket jag blev förvånad över att vi fick så snabbt eftersom vi bara gått en gång på loppis och jag köpt ett nytt plagg till babyn. Begagnat och att återanvända är bra och billigt fick vi verkligen konstatera!! Så tack Ina och FPA för hjälpen med det! <3
 
Det var ganska häftig känsla när man hämtade paketet från Teboil. Det råkade var några äldre "gubbar" som köade samtidigt som mig till kassan, och när de hörde att det var moderskapsförpackningen jag skulle hämta ut så drog ett naturligt small talk igång. Det var rätt mysigt, och på något sätt så naturligt att prata med dessa främmande "gubbar". Jag menar vi i Finland brukar väl inte stå och small talka med främmande människor i en kassa, men när de hörde det magiska ordet "Moderskapsförpackning från FPA" så blev stämningen en helt annan och diskussionen var igång, haha.
 
 
 
 
 
 
 
Katterna var såklart delaktiga i öppnandet av lådan. De var båda nyfikna och kom och kikade på vad vi plockade fram. Vår känsliga kille Ludde får man dock hålla ett extra öga på så han inte går och kissar på kläderna, eftersom han ännu är stressad över förändringarna i hemmet (i morgon åker vi till kliniken med honom för medicinering, suck!). Men som tur var han var lugnet själv när vi öppnade lådan och tittade nyfiket på och snusade i lugn o ro på allt!
 
 
 
 
 
 
 
 
Tänk vilken lyx vi har i Finland som har möjligheten till denna låda GRATIS. Sämre saker kunde ju skattepengarna gå till. Jag och sambon öppnade lådan i barnrummet tillsammans och båda hade ett fånigt flin på läpparna. Den innehöll ju en hel massa! Häften av kläderna var större storlekar,  alla bodyn kanske inte sådana jag själv skulle ha valt att köpa då jag gillar mera neutrala kläder och inte för mycket tryck. Vinterhalaren hinner vi tragiskt nog knappast använda, eftesom jag misstänker barnet kommer vara för stor för den nästa vinter och denna vinter är hon för liten, men den var väldigt fin!
 
Förutom kläder kom det med artiklar till mamman också som passar bra i skötväskan, ex. bindor och amninginlägg. Sedan kom det också andra grejer som är bra att ha med en spädis hemma som ex. täcke, lakan, termometer, borste, febertermometer, handduk m.m. Verkligen en låda som ger en bra start. Jag tänker speciellt på dem som har svårt att få varje månad att gå ihop ekonomiskt och inte skulle har råd att köpa dessa grejer. Så fint att vi har det här i Finland. Jag har senaste åren skämts en del gånger över att vara finländare, men när det kommer till sådana här grejer är jag väldigt stolt att våra skattepengar går till sådana här fina saker!! <3
 
 
 
 
 
 
 
Nu fattas bara spjälsängen (borsett från tavlor m.m.) i rummet, men den ska vi hämta idag. Sedan blir det att bädda i den och göra den mysig och redo för en bebis. I morgon får vi också en super mysig rottingkorg för den riktigt första tiden med bebisen, och den ska stå i vårt sovrum. Tänk så mysigt man kommer få dessa två sängar när man bonar om dem riktigt. Bästa av allt är ju att vi fått båda sängarna så förmånligt. Spjälsängen är ju som tidigare nämnt något jag sovit i som liten, och rottingkorgen köper vi av en familjevän väldigt förmånligt. Så vi är verkligen lycklgt lottade som fick dessa två sängar. Det är bara sänghimlarna kvar till sängarna nu då så är de helt klara!
 
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg hanterar vi alla en graviditet på olika sätt. Vårt sätt kanske provocerar någon då vi fixat mycket i så tidigt skede och varit öppna med våra tankar och funderingar. Men det här är vårt sätt att förberda oss för den troligtvis största händelsen i våra liv. Vi vill vara förberedda och ute i god tid. Jag har kämpat med mit fysiska och psykiska mående under denna graviditet, och nu när det händer konkreta grejer i huset blir jag så taggad på att göra i ordning för vår nya familjemedlem så bra jag bara kan. När jag får inreda och planera, glömmer jag bort rädslorna jag har inför förlossningen och får det negativa svängt till något positivt. Sen så påverkar det här upprustandet och inredandet INTE mitt (illa)mående, så det är perfekt sysselsättning med tanke på illamåendet som kommer och går som en berg-o-dal-bana. Jag gör något för att hålla mig sysselsatt men jag anstränger mig inte så jag börjar må sämre. Så detta har verkligen passat mig som handen i handsken med tanke på att jag tycker om att planera och inreda! <3
 
 
 
 
 
Men nu ska vi hämta sängen. Ha en ljuvlig torsdag allihopa! Ta hand om varandra! <3



Ida

Grattis till kommande bebis. Angående lådhalaren ska du inte vara för pessimistisk, vår dotter född i oktober ifjol kan ännu ha sin halare (hon är nu 75 cm) för den är jättestor i stl. Som första uteplagg rekommenderar jag en åkpåsehalare som har hål i grenen för bälte, då kan man enkelt lägga sovande bebis direkt från babyskyddet till vagnen. Hur funkar det med förlossningsbrev? Får man komma med ett "i handen" eller ska allt ske via datorn. För oss missade man att jag hade avböjt k-vitamin och gav det i alla fall...







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?