Super gott recept på morotssemla!

2016



 
 
Jag är ingen som tycker särskilt mycket om matlagning, bakning osv. Ska jag stå där i köket ska det vara enkelt att fixa, inte för många ingredienser och bli gott. Så idag när jag fick ett infall på att baka egna bröd, provade jag på ett semle-recept. Det blev super goda morotssemlor. Så jag tänkte jag måste dela med mig av receptet till er, för det var verkligen busenkelt att göra!
 
 
INGREDIENSER:
25 g jäst
4 dl mjölk (fingervarmt)
1,5 tsk salt
2 msk rapsolja
ca 75 g fint rivna morötter (alltså ca 1 stor morot)
2 dl grahamsmjöl
7-8 dl vetemjöl (låt inte degen blir för "hård" av mjölet, då blir den inte lika saftig när den är klar, heldre lite kladdig)
 
GÖR SÅ HÄR:
1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, rapsolja, morötter, grahamsmjöl och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca. 50 min.
2. Knåda igenom degen på ett bord. Rulla den i vetemjöl. Klipp ca 16-18 stora bitar av degen.
3. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk ca 30 min. 
Sätt ugnen på 250 grader.
4. Grädda bröden mitt i ungen i ca 10 minuter. Låt dem svalna på ett galler när de kommer ut ur ugnen.
 
Varså god och njut! MUMS!! Sambon gav mina semlor en 10a, och han snålar alltid med poängen, så DÅ är de goda! :)
 
 
 
 
Ursprungliga receptet kommer från Lindas matbröd.



Elise

http://elisebags.se

Men gud så gott, tusen tack för att du delade receptet! Detta ska testas! :)







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?