Sista minuten ändring i terrassen

2016



 
 
 
Det har gått sakta framåt med terrassen eftersom vi inte orkar stressa längre. Men hur terrassen blivit planerad så kommer den bli ganska hög, och antagligen kommer 3-4 trappsteg behöva byggas. Däcket på terrassen kommer bli väldigt stort och möblemang kommer hur lätt som helst rymmas utan att man skulle hamna att flytta om hela tiden. På bilden här nedan ser ni en snabb skiss i Photoshop hur terrassen varit planerad som försa utkast. 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
Vi försökte hitta inspiration på byggmässan och jag har googlat datorn het på terrasser här i sommar och höst. Men jag inte riktigt hittat vår stil eller känslan "det här är vår terrass". Men idag hände det plötsligt när jag blickade ut på vår obefintliga terrass och kom mitt i allt på en bra lösning!
 
Eftersom terrassen kommer bli så pass hög börjar det nästan se ut som en teaterscen om vi har trappor runt hela "scenen". Så jag har börjat ogilla tanken allt mer. Att ha räcken på en del sidor och trappsteg på andra vill jag ändå inte heller i nuläget ha. Vad finns det då för alternativ? Odlingslådor, visst, men hurudanna, det kan lätt bli fult också om det inte är välplanerat? Men som sagt, idag klarnade allt!
 
 
 
 
 
 
Så idag slog det mig då att vi kommer vara i behov av en ramp. Ingen av oss är invalider (ännu), men vi har föräldrar som blir äldre, min fammo och sambons morfar är i den åldern då rullstolar och rullatorer är aktuella. Vi vill självklart att våra far och morföräldrar skall kunna komma och hälsa på oss och en ramp möjliggör detta! Sen har vi sedan dag ett gällande huset försökt planera så att den dag vi får barn (om man får) skall huset vara anpassat för ett sådant liv. Där av konstaterade vi att en ramp upp till terrassen vore perfekt med tanke på barnvagn. För har vi ramp till terrassen blir det en perfekt plats för barnvagn när barnet skall sova ute i vagnen, eller man måste in av någon orsak med vagnen. Även om nya köp av möbler, eller tyngre saker skall transporteras upp på terrassen så blir det så mycket smidigare med en ramp. 
 
Sen så vet man aldrig själv vad som händer en själv. Blir det rullstol en tid, kryckor osv. då har vi så mycket enklare med en ramp. Haha, märks det att jag tycker rampen är typ bästa idén som någon kan komma på? När jag jobbat som turistinformatör minns jag at en lutning på 8 grader (har jag för mig?) är optimalt för en invalid ramp. Men så pass anpassat tänker vi nu inte bygga då ingen är invalid nu, rampen skulle ju bli hur lång som helst då?! Åter en gång får vi tacka oss själva att allt tar den tid det tar, så vi får fundera och komma på praktiska lösningar i lugn och ro. Fast visst avundas jag ibland de som har möjligheterna att bygga och fixa allt på en gång. Men för oss skulle det ha blivit dyrare i längden, med tanke på hur mycket vi ändrat oss genom dessa byggår!
 
 
 
Nyaste skissen hur terrassen skulle bli. Är inte detta tusen gånger bättre?



Jättebra ide och snyggt :) och jag tror det där med 8 grader stämmer :D hehe, för jag minns det också ännu! Men tänk på att det kan faktiskt va ganska praktiskt om den har ganska låg lutning, tänker bara på typ vintern att det säkert blir megahalt annars?

Svar: men då måste de väl vara 8 grader om vi båda minns det! :D Visst ska den vara praktisk lutningen, men hur lång som helst tror jag inte vi vill ha den. Pappa lär få komma på besök och vi får mäta ut lutningen och börja fara efter virke :)
Annu Åkers







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?