Julinspo - Köket

2016



Så var det dags med köket i min lilla inspirations följetång, gällande inredningen inför julen. 
 
I köket kommer högst antagligen min "röda" tråd gällande inredningen fallera. Jag har nämligen släkt från Jakobstad (från min mammas sida), så jag är uppvuxen med att ha "tro, hopp o kärlek" i fönstren. Därför har jag svårt att lämna bort det från vårt eget hem. Jag får julkänsla när jag ser "tro, hopp o kärlek" hängas upp i fönstren. Så jag är så glad att vi har perfekta fönser för detta i just burspråket i köket. Så med andra ord, den vita/gråa/silvriga julen kommer inte riktigt gälla alla hörn i huset.
 
På köksön kommer det finnas en vit julblomma i någon grå/stenformad kruka för att ge en liten grön klick med dens bland i allt det vita. Sen kommer jag också försöka hitta en passligt stor vas att lägga några ledslingor i att ha på den lilla bordsytan bredvid ugnen och micron. Detta är en yta som är praktisk då den behövs, men det är inte konstant något på den, så vad passar nu inte bättre än lite ledslingor för att ge den extra mysfaktorn till köket. 
 
Vid ugnen och vid diskho kommer juliga handdukar att hänga i all sin enkelhet. Gärna med endast något diskret motiv för att även där bryta av det vita och sterila köket vi har. Oj, oj, oj, jag blir så taggad på att få börja inreda! Ska bli så kul!!
 
 
 
 
 
 
 
 
Själva dukningen tänkte jag att jag ger en helt engen bild till eftersom den känns så oklar ännu, men finns så mycket inspiration! Jag fantiserar om att ha endera en silvrig/grå löpar på bordet, eller så har vi de samma gråa tabletter som vi nu har vid varje plats? Om det blir den gråa löparen så fantiserar jag silvriga detaljer i form av pärleband eller något glittrande pynt i mitten av bordet, men då igen tycker jag ju om guld också, så kanske någon gulddetalj dyker upp här?! Men för att itne göra det för hårt så vore gröna inslag av naturen (då vi bor i princip i skogen) också mysigt att ha på bordet, en grankvist, en kvist, en kotte eller liknande. Att man skulle ta med värmen av naturen in och fixa till ett mysigt upplägg inför julmaten.
 
Servetterna gör mycket för dukningen, så jag tror jag skulle binda dem eller införskaffa mig servetthållare (heter det så?) inför dukningen med stort  "D" på julafton. Men då om allt annat är silver, skulle dessa få vara i guld eller brons för att bryta av tror jag bestämt!
 
 
 
Nu har vi inte hunnit köpa en riktigt fin servis ännu, så gällande dukningen 
kan det hända det blir ganska tråkigt i verkligheten ännu i år, haha!



Cecilia

Tro, hopp och kärlek finns ju i vitt också ;) Tycker dom är riktigt fina, sku gärna skaffa själv om dom inte vore så dyra.







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?