Med risk att det blir för personligt!

2016



 
 
Men risk att bli för personlig måste jag bara skriva detta inlägg! Jag är nöjd med mitt liv, vad jag åstadkommit hittills, hur jag är som person, hur mitt liv ser ut idag m.m.
 
Jag är nöjd med mitt liv eftersom jag har de där stadiga grundpålarna som jag suktat efter hela livet. En bra och hälsosam relation till en man jag älskar. Jag har en familj som skulle gå igenom eld för mig och jag för dem. Jag har funnit vänner i vuxen ålder som jag aldrig trodde jag skulle finna. Jag har tillsammans med min älskade pojkvän hunnit skapa ett helt eget hem som vi planerat från början och som vi varit med och hamrat ihop. Vi bor i det huset nu och har äntligen efter 6 års väntan fått den efterlängtade hunden. Vi har två katter som är som våra barn. Jag äger den där hästen jag drömt om sedan jag var 5år och fann först i vuxen ålder. Jag fick fast tjänst på en arbetsplats jag verkligen trivs på efter ett år där som vikarie.
 
 
 
 
 
 
Mitt liv har format mig genom uppförs och nerförsbackar i livet till en känslomänniska. Med känslomänniska menar jag att jag känner väldigt mycket på gott och ont. När jag känner glädje känner jag sådan enorm glädje att jag inte vet vart jag ska ta vägen. När jag känner rädsla, sorg, svek, frustration och ilska tar det över mig något otroligt och enda sättet för mig att komma bort från den onda cirkeln är att ventilera i flera omgångar tills jag bearbetat de känslorna klart och kan fokusera framåt. Det är på gott och ont att vara känslomänniska, men jag är glad jag känner så mycket, för det har gjort mig till den jag är idag. Jag vill i alla fall våga påstå jag är en omtänksam, ärlig (på gott och ont) och schyst typ.
 
Jag har aldrig haft abitioner att tjäna så ruskigt mycket pengar jag bara kan, satsa i någon idrott så att jag kan nå OS, vara vackrast och bäst. Jag har inte heller tänkt jag ska jobba i hela världen eller resa världen runt via mitt arbete. Tolka mig inte fel, jag har mål med mitt liv, men på väldigt basic nivå vilket jag har upplevt höjer ögonbryn hos många. Som liten blev jag i olika omgångar mobbad under min skolgång och det tog ner mig på botten helt och hållet. Men idag är jag starkare, har på klart på vem jag är och är stolt över det. Jag har fått se på nära håll att ruskigt mycket pengar inte gör dig lycklig, den häftigare titeln på arbetsavtalet gör dig inte mera värd än någon annan, och att jobba häcken av sig över något du inte verkligen brinner för har ingen betydelse om du inte verkligen älskar ditt jobb. I och med den insynen har jag verkligen börjat fokusera mera på grunden till lyckan och där av mina väldigt basic mål med livet, att vara nöjd och lycklig för mindre. Idag har jag upplevt att allt handlar om att lyckas genom sitt arbete, du är inte lika mycket värd om du inte gör ett ordentligt avtryck i denna värld, du är i alla fall inte värd att läggas märke till. Men det gör inget för mig så länge JAG är nöjd och lycklig med mina val i livet.
 
 
 
 
 
 
 
Jag vill leva ett liv så att jag är nöjd varje dag. Alltså ha ett jobb jag trivs med (vilket jag har -check!), ha en familj jag älskar (det har jag alltid haft, som tur - check!), ha en fritid som ger mig kraft och får mig att må bra (det har jag verkligen - check!), umgås med vänner som accepterar en för den man är (äntligen kan jag skriva check här också!!) och uppskatta det jag har istället för att blunda för det och sträva efter mera (försöker förbättra denna bit varje dag - check!). Jag vill kunna resa med min pojkvän, men eftersom min hobby (hästar) och huset suger en del pengar ur kassan blir det inte så ofta, men det är ett medvetet val och vi njuter fullt ut när vi väl har råd att resa. Vi är inte sämre än någon annan bara för att vi är nöjda som vi lever nu, i en liten stad, med "normala" jobb, nöjer oss med "mindre" och har det bra som det är nu.
 
Jag är glad att jag hitta mig själv, lärt mig uppskatta så mycket mera runt omkring mig. För några år sedan var jag fortfarande vilsen i vem jag var, då ville jag ha det glamorösare än det jag hade, jag ville få mig att framställas snyggare och bättre än jag var, fokuserade på fel saker och var inte nöjd med mig själv. Men nu vågar jag äntligen påstå att jag hittat vem jag är helt och hållet och är stolt över det. De senaste 2 veckorna har väldigt tunga p.g.a. min hälsa och mina känslorna har gått i en berg och dal-bana. Det går bättre nu, men så kommer känslor man tydligen inte bearbetat klart och man kan vara upp och ner en dag. Det ska man få vara. Jag är inte är inte rädd att känna, jag är rädd för vad som komma skall. Men eftersom jag är lyckligt lottad som har allt det jag nämnt i inlägget kommer jag fixa det. För jag är väldigt lyckligt lottad och uppskattar så allt jag har och får uppleva. Alla får inte det, så jag har verkligen haft tur!
 
Man vet aldrig vad livet för med sig, det kan komma problem med hälsan som sätter käppar i hjulet och därför är det så viktigt vi vågar uppskatta det vi har mera! Klart man ska ha mål och försöka nå dem, men glöm för guds skull inte att uppskatta det ni har på vägen, så sen om den stora käppen i hjulet kommer faller du inte helt av kärran för att du vet att du har det bra, våga bara inse det också påvägen upp mot målet!
 
Kram!
 
 
Min nuvarande oglamorösa vardag som jag älskar  <3



Jonna - en finlandssvensk på vift

http://nouw.com/enfinlandssvensk

Tänkte precis på detta för någon dag sedan och blev glad åt ditt inlägg! Jag har haft en massa stora mål tidigare i livet, men de fick mig till slut bara att känna mig misslyckad, eftersom det fattades helt "vanliga" mål jag kunde uppnå och glädjas över. Just nu är jag så himla lycklig och känner mig tacksam över att ha en familj. Det är inte alla förunnat, att få känna att det finns någon som sitter hemma och väntar på en när man är borta. Någon som alltid bryr sig och känner en utifrån in. Försöker att dagligen fokusera på allt bra jag har och är, istället för att ryckas med i det vår generation tycks drabbas av för tillfället; att man måste bli något stort. Det är redan så stort att vara den man är, i mitt fall en sambo och en mamma.

Svar: Absolut! Många gånger tänkt på det här o blivit själv provocerad av andra som höjer på ögonbrynen då jag säger jag är nöjd o inte känner just nu jag vill ha det på ett annat sätt ☺️
Annu Åkers


Michelle

Du satte verkligen pricken över i-et! Väldigt bra inlägg, får man dela?


CorinneGrönholm

http://corinnegronholm.com

Men åh vad varm i hjärtat man blev av ditt inlägg! Det känns verkligen som du skrivit detta väldigt ärligt och jag tycker din livsinställning verkar helt fantastisk. Jag tror fler borde just stanna upp och vara glad och tacksam över där de är just nu i sitt liv. Väldigt kul att få läsa och få en lite tankeställare av ditt inlägg. Tack ska du ha som delar med dig av dina tankar! De behövs mer sånt i vårt samhälle :)


Maia

Hej!
Jag skulle gärna vilja få några tips gällande husbygge av dig. Det är så att jag och min sambo planerar att bygga hus så småningom men vet inte i vilken ände vi ska börja. Vore toppen om du kunde ge några enkla råd åt oss vad som är viktigt att tänka på, vad ska prioriteras osv.
Tack på förhand!







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?