Altanens första utkast!

2016



Inget ljud av grävaren ännu, så lär inte ske denna vecka då vi redan har lördag.  Så vi kan inte annat än hoppas det blir av nästa vecka. Eftersom det blev framskjutet med grävandet på gården så får vi se om vi hinner alls helst påbörja altanen nu under semestern. Sambon har nämligen bara nästa vecka kvar och sen börjar han jobba. Så altanen lär byggas i små etapper nu då och troligen ta hela sommaren har jag på känn då det blev så här oturligt..
 
 
Men vi måste försöka se det possitivt. Nu när allt blev påskjutet hinner vi fundera ännu noggrannare på altanen. Måtten är ganska så klara. Plinttarna som ska bära upp altanen har begärts offert på från BCE som vi tog sockeln till huset från, så för oss är det nu att fundera om vi köper de eller gör egna.
 
Nackdelen med att få för mycket tid att fundera är att man börjar fundera för mycket om olika stilar och vad man vill ha. Jag har nämligen börjat fatta tycke för mörkt betsade altaner, då de ger så snygg kontrast till via hus. Jag leker nämligen med tanken om mökrbetsat då vi ändå har huset i skogskanten, så det skulle vara en snygg kontrast, men då igen är ju inte entrén mörkt betsad, så då igen säkert se konstigt ut med två olika stilar?! Troligtvis kör vi väldigt enkel stil, men med mycket svängrum på själva altanen så man får bra rum med ett stort bord och ändå kan röra sig runt om det vilket för oss är viktigt som börjar få stor familj då syskonen har barn!
 
I skrivande stund öser regnet ner och allt ser så grått och trist ut där ute. Men jag hoppas verkligen att snart börjar man skymta gräset växa.. Bara man får gården fixad nu någon gång.. Jag veeeet, jag är grymt otålig och allt tar sin tid, men är så trött på detta lerbad till gård, haha!
 
 
 
 



Mörkbetsat är snyggt men tänk på att de mörka plankorna blir heta i solen. Jag skulle inte ha trott det men en kompis har mörkbrun terrass och på den kan man knappt gå. Som vuxen är det ju inte så farligt förstås men småbarn som är barfota kan bränna sig. Det beror säkert förstås på olika material och allt möjligt också, men bara en tanke :)

Svar: Det hade jag inte alls tänkt på! :) Tack för tipset!
Annu Åkers


Rebecka

Vi har mörkt terassgolv (nästan svart), köpte obehandlat virke och har behandlat med färgad träolja. Visst blir golvet ganska varmt, men det som stör mest är alla jäkla skospår / tassmärken som lämnar å synas efter att man gått på terassen :P ..mina föräldrar har också svart terassgolv, men UPM Profideck vilket inte alls blir lika varmt och inte heller lika smutsigt ;)

Svar: okej! jo nå det är sant, det tänkte jag på också, men det lutar mot att inte betsa då entrén inte är det. troligtvis oljar vi en den sen följande sommar, men i år får den vara al naturale ;)
Annu Åkers







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?