Börjar bli irriterande

2015



Jag har skrivit och noterat det tidigare och försökt att ta det lugnt med mina starka åsikter gällande nyfikenhet, men idag kändes det som det blev en droppe för mycket när jag åkte till bygget på kvällen..
 
 
 
 
 
För att bara förtydliga så börjar jag med att skriva att vi tycker om våra grannar och speciellt när de kommer och hälsar på när vi är på plats. Samma gäller andra vänner och bekanta som meddelar att de åkt ut och kika eller kommer och hälsar på när vi är på plats.. MEN det börjar gå mig på nerverna när okända människor kommer då man inte är på plats och smyger omrking. En man har även kommit IN och kikat på huset när vi inte är på plats och våra hantvekare har trott det varit någon bekant till oss (detta kan även vara fallet, men ingen har givit sig tillkänna att de skulle ha varit på plats när dess incidenter inträffat!!) så det här tycker jag inte är okej!!
 
Vi har haft en pensionärsgrupp på 7-10 pers som varit ute på stavgång och tagit vårt hus som utflyktspunkt. Så det har alltså promenerats upp längs vår privata väg till vårt privata hus och kollat in på nära håll huset samtidigt som vår hantverkare varit på plats men inte vi.. Sedan har det varit en man som kommit in i huset när vår spacklare varit på plats och tittat sig omkring inne i huset. ÄVen då vrå murare arit på plats har en man varit in i huset  när vi inte varit på plats (troligen samma man?). Vi har även sett fotspår som gått upp till huset och idag när jag var på kvällen såg jag i snön manliga fotspår igen!! Dessa fotspår som jag upptäckte ikväll gick runt hela huset och denna okända typ hade tydligt kikat in genom fönster och gått upp på trappan till grovköket och kikat in där visade fotspåren tydligt!
 
Oberoende om det är harmlösa människor eller inte, så tycker jag inte att detta är ett okej beteende!! Folk är hjärtligt välkomna att hälsa på när vi är på plats som jag många gånger skrivit, men är vi inte på plats är det inte okej att gå in i VÅRT hus och vara nyfiken. Nyfikenhet måste ju ha några gränser även ute på oskyldiga landsbygden!! Nu vill jag ha en övervakningskamera/viltkamera på tomten nu så kanske överdrivet nyfikna människor och fönstertittandet slutar när de hamnar på film oh man ser vem som rör sig där! Jag tycker det här är super obehagligt när det handlar om vårt HEM som vi bygger, i ett hem ska man få känna sig trygg och få vara i fred, men med denna nyfikenhet av okända och mindre kända människor blirjag bara irriterad och otrygg! Nu ska en kamera upp när vårt hus blivit så populärt besöksmål!! Nu får det bli ett slut med det här tycker jag! Ursäkta om jag upplevs onödig nu, men tänk et själva att okända människor smyger omkring på era gårdar och kikar, oberoende om de är harmlösa eller inte.. Kan i bästa fall handla om samma människa som rör sig där och inte flera olika, men med en kamera skulle vi få reda på detta också!
 
 
 
Vi är sociala människor som tycker om våra grannar och människor, men extrem nyfikenhet och respektlöshet känns inte allt för skoj för oss och gör oss (speciellt mig) mycket upprörd och otrygg! 



Jag tycker inte alls att du överdriver, skulle reagera exakt likadant! Alltså herregud vad folk är nyfikna! Och att de har gått in i ert hus!? Wtf...

Svar: ja en man har gått in i huset när vår hantverkare varit på plats. antar han vet hur våra bilar ser ut så han är aldrig där när vi är på plats.. :( Pensionärerna vet jag inte hade några onda tankar bakom, men lite irriterande var det när vi inte var på plats och man måste riktigt "planera" in att de ska upp till oss. man kan nämligen inte "gå förbi" vårt hus då vi har en privat väg på ca 150 meter som tar en upp mot vårt hus från en annan väg. :/
Annu Åkers


Nej, usch...!! Förstår verkligen att ni lägger upp kamera! Om jag vore ni skulle jag nästan ha lust att publicera filmen på de nyfikna sen också, fast är inte säker på om det är riktigt lagligt... ;) Ni lägger väl också upp en skylt om att ni videoövervakar? Då vågar väl ingen ens försöka längre :)

Svar: haha, nå kanske man inte ska gå till sådan utsträckningar, och knappast lagligt heller?? men kamera vill jag gärna ha upp nu så det här rännande får ett slut!
Annu Åkers


Nej, antagligen är det väl inte det... ;) Men åtminstone en skylt om att området är videoövervakat (för det har jag för mig att det är lag på att man måste ha när man riggar upp en kamera) :) Och som sagt är det väldigt avskräckande när folk vet om det, så smart är det ju att ha upp en skylt oavsett :)


Rebecka

Folk var nog till vårat bygge också medan vi byggde. Säkert otaliga gånger som vi inte vet om!
Då igen syns inte vårt hus från landsvägen (vet int hur det syns hos er?) så man måste ända fram för att ens se om någon är på plats. Så i vårt all kan man inte heller bli sur för att folk varit upp till vår gård, hur ska de annars veta om någon är på plats?
Det är en helt annan sak om folk klampar omkring sedan när man flyttat in tycker jag iaf!

Svar: jo nå vårt syns inte från landsvägen men nog från vägen vår privata väg forsätter från, så det går inte att i "misstag" köra upp för att "se" om vi är på plats. Parkeringen syns från den allmänna vägen. :)
Annu Åkers







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?