Då kör vi, frågestund!

2016



 
 
En stor majoritet ville ha frågestund, så nu kör vi! Fram till måndag 25.1 kväll kl 22 kan ni ställa erfa frågor här i inlägget! Enda frågan jag itne svarar på är sådant som handlar om vår privata ekonomi, ex. hur mycket vi lagt ut på huset. Övriga är välkomna! :)
 
Jag har på känns det inte kommer bli några långa uppdateringar i helgen här på bloggen, för vi kommer att vara från morgon till kväll på bygget, eventuellt någon mobilbild kan komma upp, men uppdateringen får vänta till nästa vecka så vi hinner göra allt vi kan på bygget. Nu har jag ätit frukost och ska och handla lite fogmasssa och till bygget innan kvällskiftet kallar!
 
Men frågestund, så fråga på!



Har ni ett skilt "tekniskt utrymme" eller finns elskåp, värmesystem och sånt i grovköket? Vi håller på och planerar hus och det här verkar vara lite olika. En del menar att ett skilt rum är väldigt bra, och andra att det ryms bra i vanliga skåp. Helst av allt skulle man ju inte offra någon plats alls för sådant :)


Anna F

Vad skulle du säga du är mest nöjd med ert hus hittills, och minst nöjd med?
Kanske för privat fråga, men har ni lyckats komma överens, eller bråkat mycket under byggåre?
Tips för att hålla budgeten?
Har ni hållit budgeten?

Lycka till med slutspurten!


Daniela

http://lifewithdaniela.com

Finns det någon lösning ni är extra nöjda med, typ något med planeringen av huset, och finns det någon ni är mindre nöjda med, som ni hade gjort annorlunda om ni fått chansen till det?


Hinner ni få klart allting i huset till inflytt, eller lämnar något? Hur tänker ni runt det, är ni rädd att det lämnar eller får ni allt gjort, vad tror du?


Julia

http://sevendays.fi/makemeup

Jag undrar om ni har lyckats hålla er budget ,och om det var svårt isåfall? Blev man inte frestad av att installera "lyx" saker (nu tänker jag typ dyrare handfat, inbyggda spots, lampor, kakel och sådana saker)? :D
Och så undrar jag om ni har centraldammsugare eller inte och varför :D


Ida

Undrar om det var svårt att hålla budgeten? Eller kom det mycket extra ni inte räknat med? Planerar ni barn i framtiden? :)


Emma

Kan du göra en checklist på hur man kommer igång med byggande och i ungefär vilken ordning saker och ting sker som t.ex. banklån, bygglov, bestämma husmodell osv.
Vilka utrymmen tycker du är extra viktiga att planera noga?
Gick ni på husvisningar före ni valde husmodell?
Tack på förhand :)


Chatarina

Tycker du att processen från början till start har varit skrämmande? Tänker att det är ju ganska stora beslut som man tar och som är bestående. Sånt funderar jag och min sambo över nu just då vi också planerar att om nått år börjar bygga hus.
Sen funderar jag hur ni tänker på det att vara aktiv på sin byggplats. Vissa litar fullständigt på att entreprenören gör rätt, men med er har jag förstått att ni litar på dem men vill ändå vara med i processen :) Super fin gård ni får! Och en sista eftersläntrare, tror du det är något som ni senare kommer att fundera att dethär kanske inte behövdes, typ som storleken på huset eller något med planlösningen?


Anna

Ser att ni valt en liten köksö i köket o är då min fråga om ni gjort några ändringar på orginalritningen för att få plats med den? Vi ska ju oxå bygga Topasen o har suttit o ritat kök men våran köksritare påstår att köksö ej får plats?


Anna

Hej igen, undrar om det är möjligt att få se eran planritning över köket?


Linda

Hej! Vilken bergvärmepump och ventilation har ni valt och varför valde ni just det?







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?