Älskar blandning nytt - gammalt!

2017



 
 
 
Jag är så tacksam, vi har nämligen av en väldigt go familjevän fick vi fått köpa förmånligt en så mysig rottingkorg från 60-talet. Den är så välbehållen och fin. Jag älskar saker som där man vet lite historia bakom. Korgen kommer vara perfekt den första tiden för bebisen och har tacksam storlek och höjd att ha bredvid vår säng. Sen när babyn växt ur korgen kanske man kan börja vänja henne at sova i eget rum, men vi får se det då, beror ju helt på vilken typ av baby man får.
 
Så nu blir det att mäta och planera hur man ska göra den riktigt mysig. Madrassen tänkte jag klippa till från den man fick med i FPA lådan eftersom vi redan had till spjälsängen, och tyget runt korgen kommer bli väldigt enkelt. Efter diskussion med min mamma gällande materialet kan det dessutom vara så lyckat att hon färdigt råkar ha passande tyg hemma som skulle passa det jag fantiserar om. 
 
Jag fantiserar nämligen om en blandning mellan dessa tre bilder här nedan. Inget extra proderi i själva liggdelen och uppmjukningen av kanter, utan får det mysigare med ett sidenband runt korgen som binder samman allt. Sänghimmeln som faller ner på sidorna om sängen får bli den "romantiska" delan av sängen. Sänghimmeln tänker jag mig i helt eller halft transparent tyg, så att man ser in i krogen men ändå  "skyddar" babyn så inte katterna slipper in och mysa hur enkelt som helst. För att ytterligare minska möjligheterna för katterna att krypa in, har jag funderat sy in karborreband i fotändan av korgen så sänghimmeln verkligen hålls. Den här biten är jag mest nervös över då jag sytt så otroligt lite, senast typ i högstadiet (om vi bortser från de hästtäcken jag försökt lappa). Så om jag skall sy kan det blir hur som helst, men kul ska det bli!
 
Tack snälla rara B för att vi fick den här korgen! Vi uppskattar det så!
 
 
 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?