Lucka nummer 12: Hur önskar du att din luciadag ska bli imorgon?

2016



Tänk att det är lucia i morgon! Det betyder det har gått 10 år sedan jag själv fick vara lucia för första (och enda) gången, nämligen Korsholms Lucia 2006!Jag hade aldrig i skolan blivit vald till lucia, så känslan att bli hemkommunens lucia var speciell! Det var så fint och mysigt att få åka runt till daghem, ålderdomshem, göra personliga besök till äldre och sprida glädje genom sin närvaro och sång. Det var en intensiv vecka, men så många fina minnen! Jag var bara 15 år då jag var lucia och fick se hur lite som verkligen behövs för att göra ngåon glad. Åka ut till isolerade åldringar och ge dem 15 min av sång och ljus. Jag skulle alla dagar i veckan göra om det! 
 
Men ett av de bästa minnena från denna vecka var när jag fick hela gänget med mig till Kokkola till MIN momi och lussa. Haha, jag minns när vi kom in lussande och min momi inte förstod där i dagssalen var hon bodde, att det var jag som var lucia. Hon fick syn på min mamma och förstod inte vad hon gjorde där men blev så glad när mamma tassat fram till henne och viskat vem som är lucia. Momi blev så rörd. Jag blev rörd. Det var så fint! Jag är så glad att gänget ställde upp en dag och kom med mig från Korsholm till Kokkola för att lussa för MIN momi och de övriga som bodde på hemmet. Tack för det jag är ännu idag så otroligt tackam Lena och Anette! Tack!!
 
Så jag hoppas ni som deltar i lussandet tar er roll på stort allvar, för det gör så mycket för för barn och speciellt de äldre. Ni ger dem en sådan fin stund och avbrott i vardagen. Så sprid värmen och glädjen på ett stolt och betydelsefullt sätt! Ni är viktiga!
 
 
 
Från när jag kröntes till Korsholms lucia 2006. 
 
 
- inlägget är en del av Kajsons julkalender -








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?