Varför sänghimmel?

2017



Varför har jag snöat in mig på en sänghimmel till både spjälsäng och sedan barnsäng? Men jag anser det både finns praktiska skäl med en sänghimmel och estetiska skäl att välja en sänghimmel till sitt barns säng.
 
Självklart tycker jag det ser väldigt fint ut. Ett transparent vitt tyg som faller ner på sidorna av sängen och bonar om helheten så det känns som en kunglighet ligger där i sängen. Vi vet väl att allas barn är prinsessor och prinsar i deras värl, så detta kanske jag inte behöver förklara längre? Jag inbillar mig dessutom att sänghimmeln inger mer trygghet. Fantiserar att då det minskar utrymmet ovanför sängen (utan att stänga in barnet) så ger den en mera ombonad och mjukhets känsla, istället för att se upp i taket.
 
Sedan med tanke på att vi faktiskt har 2 katter som bor hemma hos oss, så anser jag att vi är behov av en sänghimmel av säkerhetsskäl. Jag vet inte om våra katter kommer vilja hoppa upp och lägga sig tätt intill vår lilltjej när hon kommer, de har inte upplevt så små barn ännu. Men båda katterna sover gärna med oss i huvudändan när vi går och lägger oss. Så med en sänghimmel får vi draget för tyget runt hela sängen som ett myggnät i princip. Bara att vi utesluter inte myggen inomhus, utan minskar riskerna för att katterna skall komma och mysa för nära lillan innan hon kan fäktas o fösa bort katterna om de ligger obehagligt nära. 
 
 
 
 
 
Största utmaningen lär väl bli att hitta rätt tyg till detta så jag uppfyller mina önskemål. Jag kommer nämligen försöka sy sänghimmeln själv. Jag har beställt en ställning (okej den är faktiskt ny) från nätet som man kan fästa fast både i spjälsäng och vanlig säng som håller upp sänghimmeln. Så jag hoppas det blir bra. Men det är ännu oklart med köpet av en ev. rottingkorg, så först när jag vet om det blir köp av den börjar jag fundera närmare på sänghimmeln. Vore ju bäst att det skulle räcka göra endast en sänghimmel, men måtten är ju väldigt olika till ev krog och spjälsäng, så det kan väl bli 2 olika ändå.
 
Så vi får se. Men det här är de viktgiaste orsakerna till varför jag är så insnöad på sänghimmel. Både säkerhetsskäl som estetiska. Har ni använt er av sänghimmel till era barn?



NORRSKEN EMMA

http://nouw.com/lillemmish

fiint fiint =)

ha en bra dag


Felicia Holmgren

http://nouw.com/ffeliciaholmgren

Det är så fint med sänghimmel :)


A

Fint med sänghimmel nog men som kattskydd kan du nog inte räkna med att det räcker tyvärr!

Svar: det beror ju helt hur man fixar till det :)
Annu Åkers







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?