Att köpa/bygga hus som par

2015



UNDER DETTA GÅGNA ÅR SOM VI SPRUNGIT PÅ MÖTEN med diverse olika företag har jag noterat hur sällsynt det faktiskt är att man som kvinna blir lika mycket tilltalad och "bekräftad" (om man nu kan säga så) som kund. Kanske det är underförstått att karln i förhållandet har mera koll på byggets olika skeden, vilket det oftast är, MEN jag vill i alla fall lära mig och förstå alla skeden oberoende om jag har förkunskaper eller inte. Säkerligen har det med mitt kontrollbehov att göra då jag har ganska stora krav på försäljaren, men olika försäljare har gett olika förutsättningar för mig att förstå och känna att jag har koll.
 
TILL EXEMPEL HAR DET FUNNITS FÖRSÄLJARE SOM ENBART TILLTALAT MIN SAMBO, och då har allt mitt förtroende för den försäljare farit åt sogen. Varför? Jo, för att detta är ett gemensam projekt, det är den största investeringen vi BÅDA gör och jag vill känna mig delaktig så gott det går. Visst i världen förstår jag att sambon har mer kunskap och förståelse (=intresse) gällande olika skeden i projektet, men jag vill få förutsättningarna att förstå så bra som möjligt och ha på klart in i minsta detalj om möjligt.
 
MED HANDEN PÅ HJÄRTAT HAR VALET MELLAN DE SISTA HUSLEVERANTÖRERNA VARIT SVÅRT ATT TA, eftersom Vallvik träelement hade ett så fint och tryggt bemötande, och jag kände mig trygg i försäljarens kontor så att alla frågor vågade ställas utan att man kände sig löjlig eller dumförklarad då man inte hängde med när det kom till teknik eller hur exempel en vägg byggs upp med vattenspärr, antal millimeter isolering som läggs i vilken ordning  osv. Simons Element har också givit gott intryck och mellan dessa två föll det på vem som gav bättre offert åt oss, men det var jämnt fram till "slutet" så att säga. Så även om vi valde Simons element rekommenderar jag varmt att föra diskussioner med Vallvik Träelement och göra affär där!!
 
 
Jag vill ockås vara delaktig i vårt projekt!
 
 
EN ANNAN PERSON VI VARIT NÖJDA MED ATT VI KOMMIT I KONTAKT MED ÄR STEFAN BUDD. Vi har hört av flera företag och privatpersoner att de varit nöjda med honom och att han är noggrann. Det som då kom som en ytterligare possitiv grej (speciellt för mig) var hur han från första möte tilltalar oss BÅDA gällande allt. Han ser oss BÅDA i ögonen lika ofta och med det ger han förtroende och förklarar enkelt för oss BÅDA på ett sätt så de "dumma" frågorna vågas ställas. Kanske det är för att jag avskyr könsgeneralisering som jag är så viktig med det här, för vem vet om jag skulle ha varit en hejare på avlopp eller VVS installationer? Det kan inte försäljaren veta på förhand, och därför har jag uppskattat de företag som vi nu valt att använda oss av eftersom de tilltalar oss BÅDA och säljer sina företagstjänster till oss BÅDA.
 
SOM SAGT ÄR DE VI VALT ATT ANLITA GANSKA SÅ BRA ALLIHOPA PÅ DET HÄR ATT SÄLJA ÅT OSS BÅDA, vissa bättre än andra, men eftersom detta här är så viktigt för mig som kund så måste jag faktiskt berömma Budd på den biten då han fått en att känna sig lika delaktig och hörd. Så detta bemötande har bland annat gjort att vi valt just honom då han gjort så vi BÅDA fått förtroende för honom. För om det är något jag lärt mig i detta projekt är att "so far" har vår magkänsla gällande olika saker stämt in, och jag hoppas att vi i fortsättningen kan lita på vår magkänsla gällande olika människor och företag i vårt byggprojekt.
 
IGÅR VAR DÅ ALLTSÅ BUDD HÄR PÅ MÖTE OCH VI GICK IGENOM DE TUSENTALS PAPPER som ska in till kommunen, så vi borde ha alla papper inlämnade nu. Det blev en ordentlig hög då man jämför med första mötet med kommunen! Mötet avslutades med att klargöra vad vi som kunder kan förvänta oss av Budd och hur processen samt granskningarna kommer att gå till. Det vi förstått av andra som byggt hus är att det är ofta just den här biten som många kan ha missat att göra upp om, och är missnöjda med den som granskar projektets olika skeden som de anlitar, då det inte gåtts igenom tillräckligt noga vem som står för vad och vem som gör vad och hör av sig till vem i vilket skede, så att det blivit en del antagen bara som sedan inte stämt. Så nu är det klargjort vem som kontaktar vem när och hur för att projektet skall flyta på. Så det känns riktigt tryggt nu kan jag säga. Tryggt och bra hittills. :)
 
 
Högen med papper som ska in till kommunen. ca 5-7 cm hög blev högen men äntligen är den inlämnad!



Härlig blogg! Jag gillar också saker som har med hemmet att göra och jag och min sambo drömmer oxå om att flytta till hus just nu. Jag har lagt upp lite bilder på hur våran lägenhet ser ut, kommentera gärna vad du tycker :D







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?