Det händer grejer helatiden

2015



Offerten från Eksentro har kommit in och i väntar nu på offerten från Östmans så bestämmer vi leverantör av kök.  Sambon har pratat med grävaren och i slutet av september kommer de och gräver infiltreringsbädden/reningsverket vårt till tomten. De har även varit och förberett dragningar för fiberinternet, och vattenmätaren är beställd från kommunen så den kommer nästa vecka. 
 
Inne i huset har taket i hela huset fått sin fuktspärr på och gläsbredningen är fastspikad. Ventilationen är på gång och in och utluft (hette det så, tycker mig ha lite hjärnsläpp nu) är på plats! Elen har förbereds i alla delar, men är ännu såklart inte färdigt dragen ännu, men mycket bra på gång! Skott och Holm har haft paus denna vecka och istället har vår elektriker Christian och VVS-ansvariga Fredrik Påfs jobbat på. Det händer verkligen grejer varje dag, så roligt att se! Men jag kan ändå inte sluta längtat tills det börjar handla om ex. spackel, eller målande så jag kan hjälpa till igen. Nu är min uppgift att föra bulla, mat och kaffe då det behövs.
 
Så småning om så borde VesiVek även meddela att de kommer och lägger upp stuprännor och det börjar väl se ut som ett hus på riktigt! Muraren till vedspisen kommer och fixar skorstenen nästa vecka och kommer någon annan gång i senare skede och lägger på kaklet på spisen. Så det här verkar ju klaffa riktigt bra! Men åter en gång, det är nog p.g.a. min duktiga sambo som håller kontakten med företagen och entreprenörerna. Jag är så stolt och imponerad av hur han skött allting så fantastiskt bra och aldrig gjort något sådant här tidigare!
 
Här nedan är tyvärr inte alla bilder som blivit tagna, jag har lite problem med min dator just nu så uppdatering blir lidande p.g.a. de och alla bilder kommer inte upp i den ordningsföljd somhuset framskrider för oss, men ni får ju se något och vi kan blicka tillbaka här på bloggen. 
 
 
Förra veckan var ännu inte den bärande höga väggen i huset isolerad mot kalla sidan, det är den nu!
 
 
Fuktspärren och gläsbredningen blev fixad ganska så snabbt i sovrummen. Här ser ni blivande mediarum.
 
 
Isolering på gång för fulla muggar. Ni kan ju tänka er hud huden sved efter en dag med detta!
 
 
Sambon mäter ut bredd på gipsskiva som han sedan skruvade fast ovanpå isoleringen.
 
 
Elen fortsattes att  dras i de oisolerade väggarna av Christias Elservice
 
 
Något som är varmt välkomnat av oss är "kura-silen" med tanke på våra hobbyn o dröm om hund är detta perfekt!
 
 
Ordning och red! Städa fick jag göra riktgit ordentligt en dag efter att bergsullen/mineralullen lagts på plats
 
 
Sambon duktig på de högre höjderna. Här ser man kanske bäst hur hög väggen är i vardagsrummet/köket, 5 meter
 
 
Fuktisoleringen till kalla sidan på gång!
 
 
Hallen/entrén
 
 
Jag är glad mina kunskaper inte räckte till, för att krypa in där med ventilationsbråte, fy då! Man ska inte vara höjdrädd!!
 
 
Denna veckas bild av huset. Fuktspärren och gläsbredningen på plats i vardagsrummet/köket
 
 
Fuktspärr och gläsbredning
 
 
Elen förberets i taket var spottar och lampor kommer.
 
 
Kökets eldragning på gång!
 
 
Köksbänkens el-uttag
 
Till och frånlufts rören på taket är nu på plats, bara skorstenen kvar nu då!








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?